90 napos diéta... kell ez nekünk?? Nyomtatás E-mail
Írta: Kriszti   
2010. április 19. hétfő, 22:50

Azt gondolom, ez lesz az a cikk, ami miatt sokan nem fognak szeretni, de sebaj :) vállalom a véleményemet.

Azt is tudom, hogy hiába a kirohanás. Talán naív is vagyok egy kicsit, ha azt hiszem, hogy gyökeres változtatást idézhetek elő a cikkemmel...  kis porszem lesz a rengetegben, de ha már néhány fogyókúrázót sikerül elgondolkodtatnom, akkor megérte.

 

Az utóbbi néhány évben lett felkapott súlycsökkentési módszer a 90 napos diéta. Külön bemutatnom felesleges, biztos vagyok benne, hogy mindenki hallott már róla, aki pedig még nem, az beüti a google-ba, számtalan (jórészt szó szerint egyező) leírást fog kapni találatként.

 

Lássuk, szedjük ízekre:

 

A 90 napos diétát állítólag amerikai sportorvosok dolgozták ki. Veszélye nincs, még a természetgyógyász is javasolja! Az eredmény 90 nap alatt 15-20 kg (magas súlyfeleslegnél), és még a magas vérnyomást is megszünteti. A fogyókúra a felesleges kilók leadása mellett megváltoztatja a szervezet működését, amivel garantálja, hogy a leadott kilók nem jönnek vissza. Ha kevesebb kilót kell leadni, a diétát előbb abba lehet hagyni, de a szervezetben nem jön létre a fent említett változás.

 

Ha amerikai, akkor már rögtön vonzóbban hangzik, igaz? ;)

 

Sportorvosok? Kik? Mikor? Melyik tudományos folyóiratban tették közzé a kutatási eredményeiket? (ha egyáltalán végeztek klinikai vizsgálatokat, mielőtt a köztudatba dobtak olyan diétát, amit emberek ezrei követnek). Ha sportorvosok, akkor valószínűleg ők sportolókkal (tehát nem átlagemberekkel, vagy hobbisportolókkal, fitnesz célból mozgókkal) dolgoztak, igaz? 

Egyébként diétát komolyabb helyeken nem dietetikusok szoktak kidolgozni? 

 

Még a természetgyógyász is javasolja? Melyik természetgyógyász?... Vállalja névvel is? 

 

90 nap alatt 15-20 kiló? -- Igen? És azt zsírból fogod lefogyni? (a fogyni vágyónak ugyanis ez kell hogy legyen a célja, a zsírfelesleg elégetése, leadása). Vagy csak víz- és izomtömegveszteség? Hmm-hmm. Feltételezem, hogy egyetlen fogynivágyót sem önmagában a mérlegen látott szám érdekli, hanem az, hogy tetsszen neki a tükörképe, ezáltal kiegyensúlyozottabb lehessen (s persze jó eséllyel az egészsége foglalkoztatja még, bár sajnos ez a ritkább)...

 

Még a magas vérnyomást is megszünteti -- Aki ezt leírta, nem gondolta végig, hogy felelőtlenség lehet ezt így kijelenteni? Például akinél valamilyen szervi oka van a magas vérnyomásnak. Önmagában nem (csak) ez a diéta, hanem a túlsúly bármilyen csökkentése előnyös hatással van a vérnyomásra.

 

Megváltoztatja a szervezet működését, amivel garantálja, hogy a leadott kilók nem jönnek vissza. -- Ennek a folyamatáról tudhatunk valamit?? Mi történik, ha valaki huzamosani több energiát visz be a szervezetébe, mint amennyit elhasznál? Ezt az egyszerű matematikai tézist hogyan változtatja meg a diéta? 

 

"...a diétát előbb abba lehet hagyni, de a szervezetben nem jön létre a fent említett változás." -- Ó, ezt szeretem. Állítsunk fel egy öncélú szabályt, hadd lássa szegény fogynivágyó, hogy itt bizony azért valamilyen szigor is van, ez mégiscsak egy diéta!...

 

Te jó ég, és ez még csak az első bekezdés volt...

A diéta lényege a szétválasztás. Ez azt jelenti, hogy a gyomorba mindig egyféle táplálék jut, amit így könnyen lebont. A napok sorrendjét mindenképpen be kell tartani. A diéta a fehérjenappal kezdődik, ezt követi a keményítőnap, szénhidrátnap és gyümölcsnap, majd ismét a fehérjenap következik, így követi egymást a 4 nap sorban, 90 napon át. A diéta alatt havonta egyszer víznapot kell tartani, amely gyümölcsnap után következik, utána pedig fehérjenap jön. Cukormentes kávé és tea korlátlan mennyiségben fogyasztható.

 "...a gyomorba mindig egyféle táplálék jut, amit így könnyen lebont" -- Te a saját szakterületeden elfogadnál egy ennyire lecsupaszított, leegyszerűsített állítást, mint tudományos magyarázat?... Gondolom, nem. Ismereteim szerint még nem bizonyították azt, hogy önmagában a szétválasztás ténye segítené az egyszerűbb emésztést.

 

"A napok sorrendjét mindenképpen be kell tartani." -- Öncélú szigor 2. rész... Egyébként miért?... Ez csak bennem vetődött fel eddig? 

 

"A diéta a fehérjenappal kezdődik, ezt követi a keményítőnap, szénhidrátnap és gyümölcsnap" -- Pontosítsuk egy kicsit. Fehérjenap, majd 3 szénhidrátnap. Ugyanis a keményítő is (összetett) szénhidrát. A szénhidrát az szénhidrát ;) milyen egyszerű, a gyümölcsben pedig mi van a rostokon kívül? Gyümölcscukor, vagyis szénhidrát.

 

"A diéta alatt havonta egyszer víznapot kell tartani, amely gyümölcsnap után következik" -- Megnézném azt a diétázót, aki egy nap gyümölcsevés, majd egy nap vízivás után / alatt nem változik ingerlékennyé és feszültté. Tévhit, hogy ez az érzés egy sikeres diéta kötelező velejárója!!

 

Még végig se mentem a diéta teljes leírásán, s máris ennyi kérdés...

 

Azt hiszem, azért válhatott ennyire népszerűvé ez a diéta, mert sok embert meggyőznek a tudományosnak látszó alapok, no és minden leírásban ott virít, hogy "még a természetgyógyász is javasolja", hát akkor biztosan nem lehet rossz. És Marcsi / Piri / Évike / Lajos is lefogyott vele! Persze, hogy lefogyott vele, hiszen kontrollálja az evést, a diétában szereplő megszorításokkal természetesen nem tud "összehozni" az ember annyi bevitt kalóriát, mint a hétköznapi táplálkozása során. Ad egy szabályrendszert, amit sokkal egyszerűbb átlátni, mint venni a fáradságot, és az egészséges táplálkozás alapelveibe egy életre beletanulni. És 4 naponta hawaii van, a jól megérdemelt jutalom, akkor aztán jöhet a pizza, a csoki, a fornetti,  a házisüti. Sokkal egyszerűbb, mint megtanulni egyfajta kontrollt, és hétköznapi étkezéseink során megállni mondjuk csak egy szelet sütinél... 

 

Mielőtt azzal vádolna meg a diéta bármelyik lelkes híve, hogy "könnyen beszél az, aki sosem küzdött súlyproblémával", annak annyit szeretnék üzenni, hogy de igen. ;) 18 éves korom körül laza 10-12 kilóval voltam több, mint most... Lefogytam, és nagyjából 10 éve tartom a súlyomat - nem lehetetlen!!! :)

 

 

Hozzászólások  

 
#1 NőkMozgásban Kriszta 2010-04-24 16:48
Jó írás! én ezt a 90 napost sose próbáltam mert csodaszer fílingje volt.. és nekem is az életmódváltássa l kell megbarátkoznom, az a logikus, én abban tudok hinni.. csak nehezebb, így ahogy írod is:)
 
 
#2 FredYoong 2010-05-01 19:20
Jujj de jó cikk ez! Nagyon egyetértek Veled! Hajrá, Kriszti! Zsuzsi
 
 
#3 mariann 2010-07-02 20:11
végre valaki leírta!! még annyit tennék hozzá, hogy a kevés fehérjebevitel óhatatlanul izomtömeg csökkenéssel jár, és az izom nehezebb mint a zsír..tehát persze h kevesebbet mutat a mérleg 2 hónap után....de ha visszaáll a régi szokásaira, még több zsírt fog felhalmozni a szervezete.. vagy nem jól látom?
 
 
#4 Kriszti 2010-07-02 21:46
Mariann, jól látod. :)

Kicsit pontosítva, nem is annyira a lecsökkent fehérjebevitel (pl. a lisztből készült ételeknek is van fehérjetartalmu k!... illetve egyébként nagyságrendi különbség nincs egy sportoló és nem sportoló ember fehérjeszükségl ete között), hanem az inaktivitás az, ami leépíti az izomtömeget. Innentől viszont már valóban jön az, amit Te is leírtál! ;)

S aztán a jojó, szépen egy idő után visszaszaladnak a kilók, de addigra már -a leépült izomtömeg miatt- a szervezetnek kisebb az energiaszükségl ete, tehát még szigorúbban kell(ene) fogyókúrázni... Nem szabadna eljutni idáig.

SPORTOLJATOK!! :)))
 

Hozzászólás írásához jelentkezz be!

JÓ HELYEN JÁRSZ, HA...

  • szeretnél fittebb lenni
  • szeretnéd tudatosabban alakítani az edzéseidet
  • szeretnél többet megtudni a csoportos (aerobik)órákról
  • NEM CSAK AEROBIKOSOKNAK! :)